UP#3, la porta del mar

Le Havre, dimecres11 de juliol de 2018

Ens hem llevat tard, com sempre, avui la Berta a dos quarts de deu. Hem anat al centre caminant perquè estem en front ciutat. Quan vàrem venir l’any passat, fent la travessia per l’Atlàntic Nord, el vaixell ens va deixar molt mes lluny i van haver d’agafar un autobús.
Primer hem passat per davant de la Maison de l’Armateur de l’arquitecte Paul-Michel Thibault. Es un edifici del segle XVIII on hi va viure molt de temps l’armador Martin-Pierre Foache. Avui es un museu on a través d’importants col·leccions es pot retratar la vida d’una família rica de negociants entre el segle XVIII i XIX. Només hem entrat fins a la recepció per tenir una idea del seu interior, però la Berta no si vol quedar.

Tot seguit hem passat pel Mercat del Peix que esta en obres, però hi podem veure tot un seguit de dibuixos i pintures mes o menys quist. Una mica mes endavant trobem el mercat provisional de peix amb una gran varietat d’exemplars marins. Ha estat un plaer tant per a la Berta com per a mi, magnífic.

Hem pres el Quai Southampton i hem vist la Catène de Containers de Vincent Ganivet que son dos arcs monumentals fets amb containers de colors. Tot seguit hem anat al MuMa Museu d’Art Modern Andre Malraux, un edifici molt maco i un museu amb molt bona reputació, però amb la Berta només m’he atrevit a entrar als banys i a la botiga i només això ha estat molt agradable, contant que he vist alguns quadres per entre els vidres.
Hem seguit el Boulevard Clemenceau i hem entrat a la platja a l’alçada de l’UP#3 de Sabina Lang i Daniel Baumann, una estructura blanca rectangular que sembla una porta virtual cap al mar o potser cap a una altra dimensió i també podria ser l’entrada a un altre planeta, perquè no. Es elegant i molt blanca. Hem estat una bona estona jugant a la platja amb les pedres, perquè aquesta platja es tota de pedres grans i rodones. Des del mar veiem l’Església de Saint Joseph que ens limitem a veure des de fora, però ja coneixem la seva impressionant cúpula vermella per dintre. La Berta s’ha mullat els peus i hem passat per les casetes multicolors que hi ha a la platja i que li dona un to molt pintoresc. T’agafen ganes de pintar-les, però em conformo en fotografiar-les. Hem seguit pel Boulevard Albert 1er i he vist la Ville Maritime, una bonica edificació construïda al 1890 per Henri Toutain per a Madame de Aldecoa. Jo volia anar fins als Jardins Suspendus, però m’he cansat a mitja pujada i a més la Berta ha decidit dormir al cotxet. De baixada he entrar a l’Església Saint Vincent del 1860 en estil neoromànic. Seguim caminant fins al monumental Hotel de la Ville que es un dels edificis emblemàtics de la Reconstrucció de Le Havre dels anys 50. Va ser fet per l’arquitecte Auguste Perret mort abans de la seva inauguració l’any 1958. Aquest any l’edifici fa 60 anys. Donem una volta pels jardins que l’envolten i anem una estona a Le Volcan, per anar al bany, reposar i connectar-me a internet. Abans de tornar al vaixell passem pel Perret Historic Show Flat, pel Monument a la Mort 1914-18. 1939-45 de l’escultor Piere Marie Poisson realitzat al 1921 en memòria dels morts de les dues Guerres Mundials, per la Catedral de Notre-Dame i també pel Museum of Natural History.

Hem tornat al vaixell caminant. Un cop a dins hem dinat- berenat i ens hem banyat a la piscina una bona estona. Després tancament de maletes i nervis. Ara estic escrivint el quadern a la terrassa de l’habitació, però tot seguit aniré a buscar a la Berta, menjarem una mica i a dormir perquè demà ens hem de llevar a les 5 del matí.