El Tractat de Waitangi

Sortim a les vuit i tots som puntuals, anem cap al nord. Fem una primera parada a Wenderholn, encara dins la regió de Auckland, es a la boca del riu Punhoi, al golf de Hauraki. Caminem una mica per la platja d’aquest petit parc i veiem un ocell “ostrero” (Haematopus ostialegus) i algunes gavines.

Seguim viatge i pel camí veiem molts prats verds, vaques i enormes falgueres que conviuen com si haguessin viscut juntes tota la vida. Entrem a la regió de Nordland i arribem a Waipu cove a fer un cafè a la terrassa d’un bar al costat de l’oceà Pacific, molt agradable.

Continuem fins a la Bay of Island on hi ha unes 150 illes, nosaltres ens allotgem a Paihia i anem directes al Motel Bay Sands, deixem les maletes i anem a comprar al supermercat Countdown. Hem de comprar dinar i sopar per avui i demà, i esmorzar per demà i demà passat. El motel hi ha cuina a les habitacions i es pot guisar qualsevol cosa.

Després de dinar anem a Waitangi, que es el lloc on el 1840 els maoris i el govern angles van firmar un tractat que va permetre que els anglesos prenguessin possessió del país. Sembla ser que els anglesos van fer una mica de trampa amb la traducció i encara avui en dia estan en litigis.

La Bay of Island estava ocupada per tribus maoris quan a finals del segle XVIII els exploradors europeus Cook i DuFresne van visitar la badia. El 1830 la badia era plena de vaixells visitants amb alguns comportaments il·legals de tal manera que el govern britànic va nombrar a James Busby per posar ordre. Busby va arribar a Paihia al 1933 i es va instal·lar a Waitangi, no tenia recursos per imposar la seva autoritat i els maoris el descrivien com “un home de guerra sense armes”. El 1835 va ser l’amfitrió en una reunió de 35 caps del nord que van firmar la Declaració de la Independència de Nova Zelanda. El 1840 va arribar el capità William Habson i es va firmar el tractat de Waitangi amb els maoris en front de la Residencia. El punt exacta esta actualment marcat per un pal de nau.

Un cop a dins del recinte veiem una audiovisual sobre el tractat i caminem cap a la Hobson’s Beach on hi ha la casa de la waca (canoa) NgatokiMatawhaorua, de 35 metres de llarg que necessita un mínim de 76 remes per funcionar, esta feta de fusta de kauri i va ser botada al 1940 com a part de la celebració del centenari del tractat. Porta el nom de la waka en la que Kupe va arribar a Aotearoa. Al costat hi ha un poblat maori i caminant una mica mes trobem la Casa del Tractat que es una residencia britànica original construïda al 1833-34 amb algunes modificacions posteriors. Al costat d’aquesta hi ha la Te Whare Rumanga (Casa de la reunió) inaugurada al 1940 durant les celebracions del centenari del tractat com la waka i simbolitza la participació maori en la firma del tractat i a la vida de la nació. La paraula Rumanga significa discutir en assemblea. Es una casa de reunió típica que va ser pensada per ser compartida per totes les tribus maoris i les escultures mostren els ancestres de totes les tribus. El conjunt de la cultura maori es coneix com a Maoritanga. Els terrenys del Tractat de Waitangi inclouen sendes per caminar i entre la vegetació veiem un fantail o piwakawaka, un ocell que te la cua com un vano.

Sortim a dos quarts de set, descansem una estona i donem una volta pel poble. Sopem bé, ens preparem una amanida i unes mitjanes de vedella amb cols de Brucel·les. Al vi es Huntaway reserva de Nova Zelanda i es una barreja de merlot, cabernet souvingnon i malbec de 2009. Tot molt bo. Després de sopar l’Angel ens ensenya algunes estrelles i veiem la Creu del Sud que no es veu a l’hemisferi nord.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.