El Kremlin

Moscou, dimecres, 21 d’agost de 2019.

Avui ens hem llevat com ahir, hem esmorzat i a les 9:15 hem sortit per fer dues hores de cua per arribar al Kremlin quasi a les onze. De fet teníem l’entrada per a les 10:45, però la guia ens ha portat a fer cua als banys per entrar encara mes tard. Hem fet una visita molt superficial. A l’entrada al hem hagut de passar un control de seguretat i hem passat per l’arc de detecció de metalls.

Kremlin es una paraula russa que designa una fortalesa, una ciutadella, un castell i s’utilitza per descriure qualsevol fortificació de qualsevol ciutat històrica i la mes coneguda es la de Moscou que des de l’època de la Unió Soviètica es sinònim del govern de Rússia com passa amb la Casa Blanca pel govern d’Estats Units. La primera muralla d’aquesta fortalesa es va construir al 1480 durant el regnat d’Ivan III i te forma triangular per adaptar-se al turo on està situada. Te un ampli camí de ronda, 19 torres i va ser construïda pels arquitectes italians Antone Fianzine, Marco Fianzine i Pietro Antonio Solari. Entrem per la Torre Troitskaya (de la Trinitat) (1495) que corona l’entrada principal i es la mes alta del conjunt. Només entrar ens trobem el Palau de Congressos construït el 1961 durant el Govern de Jruschov per fer els congressos del parit i els grans esdeveniments polítics i per fer-ho no els hi va importar tirar les esglésies i monestirs que hi havia en el seu lloc a terra. L’edifici pretenia ser una mena de “Partenó soviètic” i es pot dir que te una clara voluntat d’obertura. Actualment les seves dos sales grans s’utilitzen per concerts i espectacles. Caminem una mica mes i ens trobem amb el Senat, construït durant les reformes que va fer Catalina II al 1787. Actualment es la residencia oficial del President de la federació de Rússia.

Passem per davant de la Reina de les Campanes (Campana Tsar Kólokol) (1737), que diuen que es la mes gran del mon, pesa 200 tones. Va ser encarregada per a l’emperadriu Anna i feta pel mestre Motorin. Es trobava en a la fossa de foneria quan hi va haver un gran incendi, es va haver de tirar aigua freda i això va provocar esquerdes al metall que encara estava calent i com a consecuencia es va desprendre un fragment que nosaltres veiem i fotografiem. No gaire lluny hi ha el Tsar del Canons (Canó Tsar Pushka) (1586) de calibre 86 que ens constata l’habilitat dels armés de l’època. Està fabricat amb brons i pesa 40 tones. El va construir el fonador de la cort Andréi Chójov per ordre del tsar Fiodor Ivánovich. Pot disparar, però no ha participat mai en combat.

Al centre del Kremlin, a la plaça de les Catedrals s’alça el Campanar d’Ivan el Gran (Torre d’Ivan el Gran). Es va construir per les catedrals de la Dormició, de l’Arcàngel i de l’Anunciació que no en tenien. Es considera una de les obres mes admirables de l’arquitectura mundial del s XVI.

Entrem a la catedral de Sant Miquel Arcàngel (1505) i la de l’Anunciació (1489) i les dues ens impressionen pel frescos que contenen, però no podem entrar a la catedral de l’Assumpció o de la Dormició (1327) ni a l’església del Mantell de la Verge (1484) perquè a la nostre guia li agafen les presses. Hem sortit a les 12 hores del Kremlin després de barallar-me amb la guia per no haver-nos deixat entrar a les altres esglésies i després hem hagut d’esperar tres quarts d’hora fora a que vingués l’autocar a recollir-nos i hem arribat al vaixell a dos quarts de dues. Per visitar Moscou un s’ha d’hostatjar al centre i anar en metro a tot arreu perquè si no la major part del temps el passes al cotxe recorrent grans distancies. Avui hem fet 3 hores d’autocar per una hora de visita.

A la tarda he anat a fer una volta pel parc que hi ha al costat del port. He vist l’estació fluvial del Nord que està tapada per restauració, però es un edifici emblemàtic dels anys 1930. La seva forma fa pensar en un vaixell. Allà hi ha una parada de metro (Rechnoy Vokzal) que potser ens hagués anat mes ve per fer les excursions que hem fet. De totes maneres es cert que el fet d’anar en autocar ens ha fet veure la ciutat per la superfície i tenir una petita percepció de com viuen. Durant el passeig pel parc he vist esquirols i m’he relaxat molt sota aquests grans arbres amb un verd intens. La Berta ha fet migdiada amb la Lidia i el Fernando.

A dos quarts de sis hem pujat a la cinquena planta del vaixell per veure com sortíem del port. Deixem Moscou i anem cap a Uglich pel canal de Moscou. Aquest canal funciona des de 1937 i es el punt de partida de un sistema aquàtic de gran profunditat que ens acabarà portant a Sant Petersburg. Després hem anat a dutxar-nos i arreglar-nos perquè a les set tenim la presentació del Capità i les tripulacions al Bar Respin a la 5ª planta i còctel de Benvinguda. Ha estat molt agradable i tot seguit hem anet a sopar amb un bonic i canviant paisatge per la finestra. A la Berta li han començat a donar una dieta sense salses, però tampoc menja gaire. Després de sopar anem a veure un concert folklòric també al Bar Respin. Mentrestant passem la primera resclosa i ens crea molta expectativa. Es impressionant. Sempre m’ha semblat una cosa extraordinària. Les rescloses son càmeres rectangulars grans, fetes de formigó amb comportes en els dos extrems que permeten adaptar els vaixells als canvis de nivell de l’aigua i pujar o baixar segons faci falta per continuar el curs del riu o dels canals. La comporta superior separa la resclosa de la part del canal on el nivell de l’aigua es mes alt i l’inferior la del nivell mes baix. Per baixar, quan el vaixell entre a la càmera, la comporta superior que acaba de donar pas al vaixell es tanca i l’aigua comença a sortir de la càmera i el buc  vaixell baixa amb l’aigua fins el nivell requerit i aleshores la comporta inferior s’obre i el buc surt i segueix navegant. Per pujar, quan el vaixell entre a la càmera i es tanca la comporta inferior, l’aigua comença a entrar lentament del pla superior i el vaixell va pujant fins al tram superior del canal i aleshores s’obren les comportes superiors i el vaixell continua navegant. Des de Moscou hi ha 6 recloses fins al Volga i 18 fins a Sant Petersburg.